دکتر فرهاد دلیر | بیماری فیشر - شقاق fissure
شقاق به زخمهایی گفته میشود که در لایه اپی تلیال مقعد بوجود آمده که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و موجب درد و خونریزی و سوزش میشود - تشخیص و درمان و جراحی شقاق - پیشگیری از شقاق
بیماری فیشر,شقاق, fissure, درمان بیماری فیشر, درمان بیماری شقاق, بهترین دکتر شقاق, جراحی شقاق, بهترین متخصص بیماری های مقعد, شقاق چیست؟

بیماری شقاق

بیماری فیشر - شقاق fissure

بیماری شقاق

بیماری شقاق چیست؟

شقاق به زخمهایی گفته میشود که در لایه اپی تلیال مقعد بوجود آمده که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و موجب درد و خونریزی و سوزش میشود.

با بالا رفتن فشار داخل مقعد و انقباض عضلات اطراف مقعد (که وظیفه آنها حفظ و کنترل مدفوع و گاز است) باعث بوجود آمدن اسفنکترهای مقعد گشته و نتیجه آن شقاق خواهد بود.

عوامل شقاق کدامند؟

• بیماری یبوست: کسانی که یبوست دارند برای دفع زود زیادی میزنند و همین زور زیاد موجب شقاق میشود.
  • اسهال طولانی مدت
  • بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسره
  • بیماری کرون
  • بیماری سرطان مقعد
  • بیماری ایدز
  • بیماری سل
  • ترومای ناحیه مقعد

علایم بیمارى شقاق چیست؟

با توجه به نشانه هایی که بدن بروز میدهد میتوان به وجود شقاق پی برد، این علائم عبارتند از:

• خونریزی ناحیه مقعد
  • درد ناحیه مقعد
  • خارش اطراف مقعد
  • احساس ضایعات گوشتی در ناحیه مقعد
  • درد در مقعد به هنگام سرفه و ادرار

چه کسانی در معرض بیماری شقاق هستند؟

بیماری شقاق ممکن است در هر سنی بوجود آید ، اما در بیماران مبتلا به یبوست مزمن، نوزادان، جوانان، زنان باردار و کسانی که بیماریهای التهابی روده دارند بیشتر است.

تشخیص بیماری شقاق

مراجعه به پزشک متخصص داخلی و یا متخصص جراح عمومی

انجام معاینه ساده

مشاهده ناحیه مقعد

درمان بیماری شقاق

در مراحل اولیه درمان رعایت نکاتی میتواند بسیار مهم باشد:

• رژیم غذایی مناسب، (کافئین مصرف نشود)
  • نظافت شخصی
  • نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی
  • نشستن در آب ولرم موجب کاهش انقباض عضلانی میشود
  • در هنگام اجابت مزاج ، بیش از حد زور نزنید و در هنگام شستشو ناحیه شقاش را زیاد فشار ندهید.

با رعایت نکات بالا ، اکثر بیماران بهبود پیدا میکنند ، اگر بهبودی حاصل نشد، پزشک داروهایی تجویز میکند.

در مراحل حاد بیماری شقاق با تجویز دارو انجام میگیرد، این داروها موجب کاهش داخل مقعد میگردد.

داروهایی که برای شقاق تجویز میگردند عبارتند از:

• پماد و یا کرمهاى شل کننده عضلات
  • کرمهاى محتوى نیترو گلیسرین
  • داروهاى مسدود کننده کانالهاى کلسیم
  • تزریق بوتوکس به عضلات اطراف مقعد

اما در صورتی که با گذشت ۶ الی ۸ هفته ، نتیجه ای گرفته نشود، بیماران برای درمان باید جراحی شوند. (جراحی توسط پزشک متخصص جراحی عمومی انجام میگیرد)

درمان بیماری شقاق با روش جراحی

در روش جراحی ، اسفنکتر داخلی بیمار با برشی کوچگ بریده میشود که منجر به کاهش فشار داخل مقعد شده و در نتیجه بهبود بیماری میشود.

درد ناشی از عمل جراحی بیماری شقاق بسیار کم بوده و در اکثر بیماران حتی از مسکن هم استفاده نمیشود و در روز بعد از جراحی یا همان روز جراحی از بیمارستان مرخص میشوند.

پیشگیری از بیماری شقاق

• تصحیح رژیم غذایی و افزایش مواد غذایی لیف دار که موجب نرم شدن مدفوع میشود (میوه ها، حبوبات، سبزیجات
  • نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی
  • ورزش و نرمش منظم (موجب تنظیم حرکات روده شده و گردش خون را بالا میبرد)
  • اصلاح روش اجابت مزاج ، از نشستن طولانی مدت و زور زدن بیش از حد خودداری کنید، و ناحیه مقعد را خشک و تمیز کنید.