دکتر فرهاد دلیر | چسبندگی روده چیست؟
چسبندگی روده هنگامی رخ میدهد که مسیر روده کوچک و یا روده ی بزرگ کامل و یا به طور جزئی بسته شود و مانع عبور هرچیزی از روده میشود
چسبندگی روده چیست؟, تعریف چسبندگی روده, درمان چسبندگی روده, مشکل چسبندگی روده

چسبندگی روده چیست؟

چسبندگی روده

چسبندگی روده چیست؟

انسداد یا چسبندگی روده که باعث می شود غذا از روده عبور نکند در واقع زمانی اتفاق می افتد که مسیر روده کوچک و یا روده ی بزرگ کامل و یا به طور جزئی بسته شود. این عامل در عملکرد طبیعی روده اختلال ایجاد می کند و باعث میشود که غذا، مایعات و گاز ها از روده عبور نکند.

روده کوچک در واقع یک اندامی لوله ای مانند و دراز در داخل شکم انسان است. و کار آن این است که غذا های نیمه هضم شده یعنی تاحدودی هضم شده را از معده می گیرد و آن را در مسیر خود به طور کامل هضم می کند و غذای کامل هضم شده را به روده بزرگ انتقال می دهد.

کلون بزرگترین قسمت روده بزرگ به شمار می رود که آب و عناصر غذایی که از روده کوچک دریافت شده است را جذب می کند و فضولات باقی مانده از آن را به قسمت راست روده یا به اصطلاح رکتوم منتقل می کند.

حالت چسبندگی زمانی اتقاق می افتد که بافت اسکار بین حلقه های روده کوچک یا بزرگ و پوشش داخلی در دیواره شکم (پوشش صفاتی) با سایر اعضاء در داخل حفره شکم مثل کبد و کیسه صفرا و رحم و… تشکیل شود. این اتفاق یعنی چسبندگی می تواند در بین حلقه های روده کوچک نیز رخ دهد.

علت چسبندگی روده

وقتی التهاب بر روی سطح اندام های شکم و یا حفره صفاق شکم رخ دهد در واقع چسبندگی رخ می دهد.

تشکیل بافت زخم، یه روند طبیعی بهبود است. در واقع دلایل چسبندگی روده می تواند متفاوت باشد. ممکن است در اثر التهاب یک عضو مثل کولسیستیت یا آپاندیس و یا جراحی قبلی که در اندام های شکم انجام گرفته شده است و یا در اثر التهاب شکمی پریتونیت یا در معرض اشعه ایکس قرار گرفته شدن باشد.

از دلایل التهاب شکم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. دست زدن به ارگان های شکم در زمان جراحی
  2. به جا ماندن اجسام خارجی در داخل شکم به هنگام جراحی مثل یه تکه گاز